Myšlenka k zamyšlení

14.06.2023

Myšlenka, co se mi honí již delší dobu hlavou a už toho mám nějak plný zuby.. :) A bude to dlouhé, takže čte, jen kdo chce :D

Předem chci upozornit na to, že to nemá být hanění jakéhokoli pohybu, lektora, cvičebního systému nebo vychvalování něčeho či mně samotné. Je to opravdu jen moje vypozorování a hlavně jen můj pohled na věc. :)

Za lektorskou/ masérskou praxi jsem si prošla mnoha školeními. A to z důvodu, abych sbírala informace. Střípky, které mi mají dát možnost nahlédnout na tělo a pohyb apod. z mnoha perspektiv. Narazila jsem na školení, která mne nadchla, která mne naopak vůbec neoslovila a i na taková, na které jsem se postupně začala dívat prostě jinak. Čím více jsem toho absolvovala tím více, jsem měla pocit, že něčemu rozumím a přitom ve stejnou dobu, že vlastně nevím až tak moc. A ano taky jsem jela dle aktuální mojí obliby a to čemu jsem v danou dobu věřila. Myslím, že to děláme každý a je to naprosto v pořádku. :) Ještě se o tom zmíním jednou :)

Ale taky jsem za ta léta měla možnost všimnout si jedné zajímavé věci. Když se k nám dostal pilates, cvičil se všude pilates.Když se k nám dostal SM systém ( a pak DNS) , tak se všude cvičil tento systém. Teď tu máme jógu. Nic lepšího v danou konkrétní dobu nebylo. A víte jak to vím? Protože je tu věta, kterou slýchávám už několik let: " Doktorka mi doporučila pilates, že prý nejlíp posílí střed těla, že to taky cvičí .... Doktor mi říkal, že mám cvičit Sm systém, že mi to posílí břicho a záda, že to taky cvičí... Doktorka mi říkala, že mám cvičit jógu, že to je dobrý na záda, že to taky cvičí..."

Znovu připomínám, že to není o tom, abych hanila některé profese či cvičební systémy. Jen mi už mi opravdu vadí, jak se určení toho, co je dobré a funguje určuje na základě toho ,co který doktor cvičí, či jak je teď který cvičební systém oblíbený. A tak se ptám? Toto těmto systémům přidává na " funkčnosti" ? Jsou někde studie toto potvrzující?

V poslední době už je často z řad odborníků ( fyzioterapeuti, odborníci na pohyb, ti co hledají studie a pracují na tzv. evidence based....) slyšet názor, že jsme prostě opravdu přestali poslouchat svoje tělo, že se prostě neumíme přirozeně hýbat. Že některá tvrzení nejsou podložená studiemi, nejsou jednoznačně prokazatelná či je nové studie dokonce vyvrací a poukazují na to, že se to v kontrolních skupinách nedalo hromadně paušalizovat, že jen tento a tento cvičební systém je nejlepší. Např. v jedné studii se ukázalo, že zatímco některým lidem daný systém pomohl, ostatním naopak přitížil. Toto by ale na vysvětlenou zabralo dalších tisíc odstavců a tak kdo bude chtít, tak se dají informace dohledat na netu. :)

A to je to, co tímto celým chci říct.. Opravdu necvičte jedině ten a ten systém, jen podle toho, že Vám to někdo řekl, že to je nejlepší, protože to sám cvičí - Teď ( protože před 2 lety by jste od něj slyšeli něco jiného?! ). To, že to třeba zrovna jemu pomohlo na jeho potíže, neznamená, že to pomůže dalším 50ti lidem, ale taky to neznamená, že je to špatný!!

Žili jsme na vlně pilates, žili jsme na vlně sm systému a teď prostě frčí jóga a není nic lepšího?? A to je asi to, co mě teď aktuálně nejvíc zvedlo ze židle. A teď to ode mně bude asi znít hrozně, ale nechci už to "dusit" v sobě, chci být zdravá : Já se s Vámi chci prostě hýbat a už vážně nevím, jak odpovídat a reagovat na situace tipu: - a děláte i jógu? já bych ji měla cvičit.- Jogu jako takovou nedělám, ale mám lekci, kde jsou prvky z jógy - Aha tak to ne. Já bych chtěla jogu. Atd. Atd. :)

Začněme už sakra poslouchat sami sebe, svůj vnitřní hlas, který jsme fakt utlumili. Zkusme si to, co nás zajímá a zůstaňme u toho! Co nám samotným dělá dobře. Jak fyzicky tak psychicky. A vykašleme se už na to, že to je teď v kurzu.. Ano třeba zmiňovaná jóga má určitě svůj přínos k funkčnosti těla, může pomoct od bolestí. Ale to může i třeba zmiňovaný Sm systém, nebo i pilates, ale i další cvičební systémy či cviky !!!

Tady by stálo za zmínku, že můžete cvičit cokoli řekněme nejlepšího 1-2x týdně. Ale pokud Váš pohybový stereotyp v průběhu pracovního či běžného denního rytmu,spaní apod. bude řekněme né zrovna ideální, tak Vám ani další "zázračný" nový či znovu objevený systém dlouhodobě nepomůže. :)

Zastávám názor, že můžete cvičit cokoli a bude Vám to dělat dobře, né podle toho, co frčí a je v kurzu a jak se to jmenuje a kdo to vymyslel, ale podle toho, jak to provádíte!! Neexistuje nejhorší nebo nejlepší cvik či systém cvičební. Jen je buď špatně nebo dobře provedený a nebo je či není zrovna to, co Vaše tělo potřebuje. A to se taky mění. Proto naprosto schvaluji, že člověk třeba chvilku cvičí to a pak přejde na něco jiného. Je to v pořádku, pokud ta změna je diktována naším tělem a ne právě třeba doktorem či reklamama.

A třeba vtipná vsuvka. Víte, proč pořád různě zkouším/ měním, přejmenovávám některé lekce a změny v rozvrhu ve studiu? Protože hrozně chci některé způsoby k Vám dostat, protože v nich já sama za sebe prostě (teď :D :D ) vidím nazvěme to třeba "funkčnost do budoucna až nám bude 80" ale taky jsem majitelka studia, která musí platit nájem, něco vydělat a tak taky hledám co Vás zrovna teda nejvíc bude bavit. Co víc bude frčet, protože právě některé lekce nejsou zrovna řekněme ty oblíbené. Ale to prosím neberte jako stížnost. :) Protože to, co funguje mě nemusí fungovat Vám všem.. Ale sobecky si to tam zkusím dát, protože chci dělat co mě baví :) PS. na léto bude nový letní rozvrh :D :D

Takže závěrečná slova: Cvičte ( jogu, pilates, dns, hupky dupky atd.) . Hýbejte se. Serte na to, jak se to jmenuje, kdo to vymyslel. Že to cvičí kdekdo. Že teď mají super oblečení v nabídce na to. A začněte zas poslouchat svůj vnitřní hlas a hlavně tělo.

A vlastně si dělejte co chcete... A tato poslední věta je myšlena opravdu tak jak zní: co Vy sami chcete!! :D

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky